Pracownik
starszy wykładowca
Prowadzone zajęcia:


Edukacja:


- 1995: magister psychologii, Instytut Psychologii UAM, temat pracy Aktywizacja reprezentacji wyobrażeniowej jako czynnik wpływający na posługiwanie się mapami umysłowymi; promotor profesor Tomasz Maruszewski.


- 2002: doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, adiunkt, temat pracy Mapy poznawcze środowiska zamieszkania zagrożonego przestępczością; praca zrealizowana pod naukową opieką profesora Augustyna Bańki, recenzentami byli profesorowie Stanisław Kowalik oraz Wojciech Poznaniak. Pracę zrealizowano w Instytucie Psychologii UAM w Poznaniu kierowanym przez profesora Jerzego Brzezińskiego. Praca została nagrodzona przez Rektora UAM i dzięki temu opublikowana jako monografia. Na jej podstawie służby miejskie instalowały kamery monitoringu w określonych punktach dzielnicy Jeżyce w Poznaniu.


- 2008: Studia Podyplomowe w zakresie psychologicznego doradztwa zawodowego i personalnego, Temat pracy: Tranzycja z systemu edukacji zawodowej do pracy.


Praca zawodowa:


- 1995-2000: Klub Profilaktyczno-Wychowawczy, psycholog; praca z dziećmi i młodzieżą wykazującymi problemy wychowawcze i społeczne. Obecnie placówka nazywa się https://www.centrumklub.pl/ Kierowany przez Kuratorium Oświaty w Poznaniu do placówek oświatowych (szkół) wymagających interwencji psychologicznej. Realizowałem również warsztaty psychoproflaktyczne i z doradztwa zawodowego dla dzieci ze szkół podstawowych i liceów w Poznaniu. Szereg doświadczeń zawodowych mogłem uzyskać dzięki pomocy merytorycznej dyrekcji i pracowników Poradni https://ppp5poznan.pl/ . 


- 1996: Instytut Psychologii UAM, doktorant; rozwój programów dydaktycznych z zakresu psychologii pracy i organizacji w Zakładzie Psychologii Pracy i Środowiskowej kierowanym przez profesora Augustyna Bańkę. W tych latach istniało na rynku duże zapotrzebowaie na realizację różnych programów szkoleniowych i często koledzy/koleżanki z roku, którzy weszli w biznes zapraszali mnie do szkoleń w przedsiębiorstwach. Wtedy dominowały szkolenia miękkie, autoprezentacja, asertywność, trochę negocjacji. Przedsiębiorcy, właściciele firm chcieli się wyróżniać, być jak na zachodzie.i zamawiali szkolenia u pracowników uniwersytetów., naukowców, ekspertów. W krótkim czasie ten rynek opanowali doskonale uzasadnieni (publikacjami, aktywnością w mediach, system biznesowy połączyli z edukacją, wykreowano w Polasce guru psychologii zarządzania) super eksperci. 


- 2002: Zakład Psychologii Pracy i Organizacji, Instytut Psychologii UAM, adiunkt; 


- 2018: Zakład Psychologii Pracy i Organizacji, IP UAM, starszy wykładowca latach 


Prowadziłem zajęcia w ramach Instytutu Psychologii a także w takich jednostkach organizacyjnych UAM jak Wydział Geografii, Filologii Klasycznej oraz Prawa i Administracji.


 


W trakcie pracy zawodowej na UAM realizowałem szereg zajęć dydaktycznych z zakresu zarządzania, psychologii zarządzania oraz warunków pracy i psychologii środowiskowej na takich wyższych poznańskich uczelniach, jak: Politechnika Poznańska, Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości, Wyższa Szkoła Logistyki i Zarządzania.


 


Prowadziłem również szereg szkoleń z zakresu radzenia sobie ze stresem, negocjacji i komunikacji, środowiska pracy i psychologii zarządzania. Zajęcia te realizowałem w ramach umów z firmami prywatnymi oraz jednostkami publicznymi, m.in. w Straży Miejskiej UMP, RDLP Lasów Państwowych.


 


Dodatkowe informacje o pracy naukowej:


Jestem promotorem licznych prac magisterskich i wielu prac podyplomowych, recenzowałem dwa projekty NCN, współpracuję jako recenzent z czasopismem Bezpieczeństwo Pracy. Nauka i Praktyka.



W ramach wieloletniej pracy naukowej i dydaktycznej potwierdziłem swoje umiejętności w zakresie komunikatywnego prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz szkoleń. W zakresie moich kompetencji naukowych oraz dydaktycznych znajdują się zastosowania teorii oraz badań psychologicznych w zarządzaniu organizacją a także rozwój zawodowy i kariery zawodowe. Moje zainteresowania dotyczą również takich zagadnień jak warunki środowisk pracy i organizacji, ergonomia i projektowanie stanowisk pracy oraz dotyczą związków warunków pracy ze zdrowiem pracownika. 


Charakterystyka treści zajęć dydaktycznych:

W Instytucie Psychologii Uniwersytetu Opolskiego prowadzę i prowadziłem zajęcia: Analiza danych jakościowych w organizacjiDiagnoza w pracy - ujęcie praktyczneKariera i rozwój zawodowyKomunikacja, kultura i klimat organizacyjny, Marketing i reklamaMetody i narzędzia w psychologii pracyMotywacja w pracyPodstawy psychologii dla prawnikówProseminarium magisterskiePrzywództwoPsychologia pracy i organizacji, Psychologia reklamyPsychologia w biznesiePsychologia zarządzania, Psychopatologia pracyRekrutacja i selekcja, Satysfakcja i osiągnięcia w pracySeminarium magisterskieStereotypy i uprzedzeniaMapy poznawcze w badaniach psychologicznychProgramowanie interwencji psychologicznej w sytuacji zagrożeń. Kryzysy, katastrofy, kataklizmyZmiana i rozwój w organizacjiWykorzystanie map poznawczych w badaniach psychologicznych warsztaty Negocjacje.


Prowadziłem szereg zajęć dydaktycznych, zarówno wykładów, jak i ćwiczeń. Treści zajęć w głównej mierze dotyczą psychologii pracy i psychologii organizacji (Psychologia w zarządzaniu, Psychologia pracy i organizacji) . Są to takie zagadnienia jak analiza stanowiska pracy, procedury rekrutacji, teoretyczne podstawy zarządzania, motywowania oraz oceny pracowników. Wskazuję również na wpływ różnic indywidualnych na funkcjonowanie zawodowe pracowników. To także fizyczne i organizacyjne warunki pracy ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na zdrowie pracowników (Praca a zdrowie). Omawiam takie zjawiska jak stres zawodowy, stres pracy zmianowej, wypalenie zawodowe, pracoholizm, mobbing i molestowanie. Istotną składową zajęć są również treści dotyczące pracy w zawodach trudnych i niebezpiecznych. Z obszaru karier zawodowych i doradztwa zawodowego omawiam teorie karier, zróżnicowanie świata zawodów oraz charakterystyki wybranych zawodów. W związku z karierami zawodowymi orientuję się w zagadnieniach kształtowania się zainteresowań zawodowych oraz teoriach wyboru zawodu a także omawiam procedury naboru, selekcji i doboru pracowników. Prowadzę również zajęcia z zakresu twórczości oraz z zakresu psychologii percepcji a także wykład z psychologii środowiskowej. Psychologia środowiskowa wyjaśnia relacje człowieka ze środowiskiem zurbanizowanym i architektonicznym. Zajęcia dydaktyczne prowadziłem również poza Instytutem Psychologii UAM, między innymi na wielu innych Wydziałach UAM oraz w Wyższej Szkole Logistyki i Magazynowania, Wyższej Szkole Zarządzania i Bankowości a także na Politechnice Poznańskiej.


W związku z prowadzonymi badaniami empirycznymi poznałem procedury projektowania badań, stawiania pytań badawczych oraz formułowania hipotez. Opanowałem klasyczne narzędzia statystyczne dostępne m.in. w pakiecie SPSS, takie jak korelacje, testy różnic, analizy regresji i równania strukturalne (pakiet AMOS).


Rokrocznie uczestniczyłem w konferencjach naukowych o charakterze krajowym i międzynarodowym w Polsce. Byłem również współorganizatorem kilku konferencji naukowych.


Wraz z gwałtownymi zmianami technologicznymi podjąłem analizy zjawisk związanych z informatyzacją, takich jak społeczeństwo informacyjne i społeczności wirtualne. Skupiam uwagę na zagadnieniach psychologicznych konsekwencji korzystania z telefonów komórkowych i smartfonów a także na zagadnieniach związanych z użytkowaniem Internetu i innych problemach związanych z VR. Rozwój technologii komunikacji przynosi użytkownikom szereg korzyści, jednak nie jest obojętny dla wielu takich procesów, jak uczenie się i kształtowanie pamięci, dla relacji społecznych i postaw a także dla funkcjonowania zawodowego.


Po uzyskaniu dyplomu magistra (1995) pracowałem w Klubie Profilaktyczno-Wychowawczym i w ramach obowiązków zawodowych prowadziłem zajęcia psychoterapeutyczne dla dzieci i młodzieży kierowanych do placówki z powodu zaburzeń zachowania. Prowadziłem również zajęcia z doradztwa zawodowego dla młodzieży w poznańskich szkołach. Po dwóch latach podjąłem studia doktoranckie na UAM i w 2002 roku uzyskałem stopień doktora z zakresu nauk humanistycznych. Tematem rozprawy doktorskiej były mapy poznawcze środowiska zamieszkania zagrożonego przestępczością. Badałem wpływ poczucia zagrożenia wśród mieszkańców Poznania na struktury wiedzy o otoczeniu.


W 2017 opublikowałem monografię Mapy poznawcze w procesie tranzycji rozwojowej z edukacji zawodowej do pracy. W książce przedstawiłem wyniki badań własnych dotyczące czynników istotnych w procesie podejmowania pracy zawodowej. Jestem autorem około 30 publikacji naukowych które ukazały się w punktowanych czasopismach oraz dwóch monografii Mapy poznawcze środowiska zamieszkania zagrożonego przestępczością i Mapy poznawcze w procesie tranzycji rozwojowej z edukacji zawodowej do pracy, współautorem monografii Drogi Kariery. Jak wspomagać rozwój zawodowy dzieci i młodzieży, wraz z T. Chirkowską-Smolak i M Łaciakiem. Jestem również współredaktorem monografii Zarządzanie oparte na dowodach. Teoria i praktyka (2017). Większość moich publikacji jest dostępnych na portalu ResearchGate.


Ukończyłem podyplomowe studia z zakresu doradztwa personalnego i zawodowego. W ich wyniku a także w efekcie pracy w obszarze naboru, doboru i selekcji posiadam kompetencje związane z tym zakresem pracy zawodowej psychologa. Prowadziłem również szkolenia dla firm a także współpracowałem przy projektach diagnoz organizacji.


Moje atuty:


1. Znajomość teorii psychologicznych oraz metodologii prowadzenia badań naukowych i diagnostycznych.


2. Kompetencje interpersonalne i dydaktyczne, doświadczenie w tworzeniu programów szkoleń i weryfikacji ich efektów.


3. Umiejętność pracy w zespole.


clock
Godziny konsultacji
czwartek 17:00 – 17:45
Dyżury w bieżącej sesji 05.02.2025. godzina 13.00-14.00 pok 309; 20.02.2025. godz 12-13, p. 309 po uzgodnieniu mailowym
piątek 15:00 – 17:00
regularnie pokój 309
Skip to content